Na stretnutí KZ Trnava sme mali v stredu 6.11.2019 možnosť vypočuť si prednášku Romana Uhrina, vedúceho EPIcentra zdraví EDEN (ČR). Mala názov „Zdravá záda z nebe nespadnou“.

Unikátna Evminova metóda pomohla v priebehu 27 rokov už stotisícom ľudí odstrániť bolesti chrbta. Má svoje miesto najmä v prevencii chorôb chrbtice, ale súčasne je aj významnou podporou pri hernii platničiek, skolióze alebo vychýlení častí pohybového aparátu. Je vhodná pre bedrovú, hrudnú a krčnú časť, pre malých i veľkých používateľov. Pri tejto metóde sa chrbtica nielen naťahuje, ale sa tiež posilňuje hlboké svalstvo, ktoré ju udržiava v správnej polohe.

.. 1:38:16

(video: O. Krajčovič, S. Dananai)

Na základe vyhodnotenia foto-diagnostiky sa odporúčia vhodné zostavy cvičení, ktoré úmerne miere poškodenia a možnostiam napomáhajú obnovenie chrbtice. Nenechajte to zájsť príliš ďaleko. Aj chrbtica má svoje hranice, pri ktorých prekročení už niet prirodzenej cesty späť.

.. 5:13

 Dva trenažéry a dve vyškolené lektorky – D. Fajnorová st. a V. Kernová
sa nachádzajú aj v Komunitnom centre Spolu a zdravo.

Záujemcovia si mohli v centre nechať vo štvrtok a piatok za poplatok urobiť fotodiagnostiku (snímky boli poslané na vyhodnotenie na Ukrajinu) a výsledky spolu s odporúčanými cvičeniami dostanú na e-mail do niekoľkých dní. V priestoroch centra sa taktiež konal 3,5-hodinový základný nácvik cvičení na 5 trenažéroch. Najzákladnejším úkonom bol správny úchop rukovätí – cvičenec sa drží za horné, ale často dochádzalo aj ku kombinovanému úchopu – sme totiž tak všelijako vykrivení, že si ani neuvedomíme, že nie sme rovno. Podľa skúseností z Edenu je častým problémom u účastníkov ozdravných pobytov to, že na začiatku nevedia vôbec zodvihnúť natiahnuté ruky nad hlavu, kým na konci pobytu nimi s nadšením krúžia. Zaujímavý bol aj nácvik „húsenice“, čiže vlnivého pohybu na doske smerom nadol, pri ktorom sa od seba vzďaľujú stavce, chrbtica sa naťahuje a narovnáva a prináša to aj úľavu od bolesti. Medzi jednotlivými cvičeniami svaly relaxujú pri „pohupovaní“ na doske. Pri cvičení krčnej chrbtice sme v takom zvláštnom čapicovom postroji s gumičkou hore trochu pripomínali Hannibala z Mlčania jahniat, ale na naťahovanie krku je to naozaj účinné – zakúpiť sa dá aj iná verzia, ktorá sa dá privrieť do dverí – každopádne používať by ju mal niekto, kto cvičí aj na trenažéri, ale chce si napríklad ponaťahovať krk aj v práci, keď dlho sedí za počítačom. Sklon dosky sa odporúča pri bolesti skôr vyšší, inak sa cvičí pri menšom uhle. Chrbticu treba však cvičiť ako celok, pretože napríklad krivý krk môže súvisieť s problémom niekde inde, telo sa vykrivením krku snaží len vykompenzovať nerovnováhu v inej časti tela.

.. 10:25

 (video z prednášky sa pripravuje)